Tadi...

pegi bank dekat Section 18. Balik tu lalu la dekat hostel InTEC. Saja drive slowly in front of the hostels, the parking lot in between the Girls' and the Boys' hostels, tengok pondok guard dekat girls' hostels...kenang-kenang zaman dulu. Heheh.

Dulu kat guard tu ada sorang mak guard yang badan dia lebih besar dari seorang pak guard. Kami panggil dia Bai. Short for apa tak tau lah. Cibai ke, Kaki Tibai ke, entah! Tapi dia garang. Suka tegur girls yang pakai short sleeves. Kononnya bersalah sangat dari sisi undang-undang kolej. (Memanglah salah even dari sisi agama) Tapi yang lebih penting perangai students, bukan pakaian. Kadang-kadang they all (the girls) geram; they all pakai short sleeves, then tutup dengan cardigan (masa tu tengah trend pakai black cardigans). Bila lalu depan Bai baik jek jalan. Keluar jek dari gate dan betul-betul depan mata Bai, they all bukak cardigan dan menunjukkan dengan jelas sekali short sleeves diorang. Hahahahahaha. Bai tak leh buat apa sbb outside of the hostel compounds. Ha tu la! Nak tegur pun kena ada cara. Dia suka tengking. Tengokla sendiri tengkingan tu masuk dalam kepala the girls ke tidak. Aku pun suka buat jugak kadang-kadang. Suka nak tengok muka Bai tu tercengang campur geram. Sebab dia kurang cerdik la. Rigid sangat nak ikut peraturan. Dia tak sedar ke banyak lagi hal penting. Macam hal girls yang suka keluar gate kui 10.55 (gate tutup kui 11.00) dan tunggu boyfriend kat parking untuk pergi clubbing? Pastu tak balik bilikla. Aku pun ada jugak kuar tak balik bilik TAPI bukan clubbing. Gi tidur rumah Ah Flo sebab nak tengok Astro dan main dengan Aleya. Masa tu aku tadek kereta. So tumpang kereta Noreen. Noreen tu pun bukan drive kereta dia sendirik. Kereta kakak dia. Tapi weekends she usually has the car. Kami pi makan nasi lemak kat SS14 Subang. Masa tu Ravi famous la. Tempat bebudak lepak lepas balik clubbing. Sekarang ni dah tutup kot Ravi tu. Dia tukar kat Gazebo. Kat situ la aku punya first date dengan Joe. Muahahaha. Tak class langsung. Sampai kami baik dengan sorang waiter kat situ, nama dia Umar. Umar ni suka layan kami. Nampak jek muka kami dia terus jerit "Nasi lemak ayam sambal dua! Teh tarik dua!". Heheheh. Suka aku. Takyah tunggu waiter bangla nak amik order.

Kat parking lot in between girls' dengan boys' hostel tu dulu tempat aku first time jumpa Joe. Dia parking kat situ nak amik aku go out for the first time. Dan lepas-lepas tu selalu la jadi port untuk dia tunggu aku. Kat situ la jugak pun kami budak-budak tunggu bas pagi-pagi masa nak pegi class. Kami tu refer to orang yang tak kaya dan tak ada kereta ni. Mana-mana yang parents kaya tu dan juga yang kaki tumpang senang la naik kereta nak pegi class kat Section 17. Aku tak. So terpaksa la berebut-rebut. Bas pulak bukannya banyak. So bas yang cantik tu pun dah ropa bas mini. Sikit bulan lepas tu nasib baik ada bas mini masuk dalam area hostel tu. Bayar la 50 sen ke 30 sen dah. Aku tak ingat. So tak berasak sangat la. Time pun flexible sikit sebab bas mini tu available every half an hour tak silap aku.

Dulu masa first semester aku duk block tepi sekali. Dekat dengan gate. Warden yang duk tingkat bawah masa tu Puan Aini ke apa tah. Tapi silap la. Dia Chiep Warden. The head. Pastu skema a.k.a garang jugak. Peraturan hostel ialah tak boleh bawak masuk lelaki dalam bilik. Tapi ada sekali tu aku ajak kakak aku dengan husband dia masuk bilik. Sebab abang ipar aku tu nak tolong angkat PC masuk dalam bilik. Pastu since dah ada PC akak aku pun pesan supaya sentiasa kunci pintu bilik. Aku tak pernah pun sebelum tu kunci bilik. Aku pun test la kunci. Apa punya bengong aku masa tu pegi test kunci dengan menutup pintu bilik tu betul-betul. Sekali kunci tu jam. Akak aku dengan husband dia dengan anak dia umur setahun ada kat dalam. Aku plak kat luar. Pintu takleh bukak. Meraung anak sedara aku. Terpaksa la jumpa Puan Aini. Mintak kunci spare. Terus dia basuh aku. "Ha tu lah, tuhan nak tunjuk. Takleh bawak masuk lelaki tapi awak bawak masuk jugak. Kan dah terkurung?" Dia tak ada kunci spare. Last-last aku terpaksa kopak pintu tu. Pintu pun dah berlobang. Nak kunci apa lagi?

Macam-macam lagi la cerita pasal zaman aku kat situ. Tak sangka after seven years I am back in Shah Alam and boleh visit tempat ni during my lunch hour. Tempat jatuh lagi dikenang inikan pulak tempat jatuh cinta mueheh.

Meanwhile, saksikan video clip ini..


0 comments: